Czy materia jest koniecznym nośnikiem ruchu? (On14)
Obrazek: Wyładowanie elektryczne pokazujące podobne do błyskawicy włókna plazmy z cewki Tesli. Plazma to materia w czwartym stanie skupienia, poza lotnym, ciekłym i stałym.
Czy materia jest koniecznym nośnikiem ruchu? Można zapytać też inaczej: czy istnieje ruch bez materii?
W tej kwestii wyróżnia się trzy stanowiska:
- 1. Stanowisko atomizmu
- 2. Następnie, stanowisko dynamizmu samoistnego
- 3. A także, stanowisko dynamizmu idealistycznego
1. Atomizm
Atomiści głoszą, że wszelki ruch jest ruchem materii, że zachodzi konieczny związek ruchu z materią.
Początkowo atomiści głosili, że wszelki ruch jest ruchem atomów. Obecnie wiadomo, że istnieje materia polowa, która nie jest zbudowana z atomów, a więc nie wszelki ruch jest ruchem atomów.
Stanowisko atomizmu starożytnych Greków reprezentowali: Demokryt, Epikur, Leucyp.
W czasach nowożytnych pogląd atomistyczny, że materia jest koniecznym nośnikiem ruchu, głosili filozofowie i uczeni opowiadający się za tezą, że ruch jest atrybutem materii. Byli to:
- Toland – powszechny związek ruchu z materią
- Holbach – nie ma materii bez ruchu ani ruchu bez materii oraz
- Engels – ruch jest atrybutem materii, a materia jest koniecznym nośnikiem ruchu.
- Dalton – wprowadził atomistykę do chemii w XIX w. Udowodnił prawo stosunków prostych i wielokrotnych: pierwiastki łączą się w związki chemiczne w stałych proporcjach wagowych. Na przykład, woda – H2O – zawiera wodór i tlen w stosunku wagowym 1:8.
- Boltzmann – wprowadził atomistykę do fizyki, tłumacząc ciepło, temperaturę, ciśnienie, jako efekty makroskopowe kinetycznej teorii gazu (materii).
- Einstein – jest również atomistą. Współczesny atomizm nawiązuje do filozoficznej wykładni prawa równoważności masy i energii: E = mc².
- Kotarbiński (reizm) głosi, że istnieją tylko rzeczy, które są zmienne. One zatem są materialnymi nośnikami ruchu.
Odmienne stanowisko reprezentuje
dynamizm
Dynamizm odrywa ruch od materii (dynamis z grec. – siła).
W dynamizmie często zamiennie używa się takich określeń jak ruch, siła, energia, aktywność.
Dynamizm dzieli się na dwa kierunki:
- b. dynamizm samoistny
- c. dynamizm idealistyczny
2. Dynamizm samoistny
to pogląd pośredni: odrywa ruch i od materii i od ducha.
A więc co się porusza? – Nic! Istnieje czysta aktywność, czysta zmiana, czysta energia.
Co się zmienia? – Nic! Istnieje ruch bez tego, co się porusza, co się zmienia.
Ruch i zmiana nie posiadają zatem żadnego nośnika: ani materialnego, ani duchowego.
Reprezentanci:
- Kant – siły mogą występować bez jakiegokolwiek nośnika.
- Ostwald (austriacki fizykochemik) jest twórcą energetyzmu – głównej odmiany dynamizmu samoistnego. Głosił, że istnieje tylko energia, która dzieli się na fizyczną i psychiczną. Ostwald był przeciwnikiem atomistyki i napisał podręcznik, w którym wyłożył chemię nie używając słów: atom, cząsteczka (molekuła). Energia wg Ostwalda – to pewna substancja neutralna, nie będąca ani materią, ani duchem. Ostwald głosił pogląd zwany neutralnym monizmem.
- Russell stworzył współczesną odmianę energetyzmu – koncepcję zdarzeń. Według tej koncepcji składnikami materii są zdarzenia, które nie zdarzają się nikomu i niczemu, np. elektron w swoim ruchu, to ciąg uporządkowanych w czasie i przestrzeni zdarzeń, a nie poruszający się obiekt materialny. Wszelka materia składa się z fal (typu fal świetlnych), te zaś ze zdarzeń. Wszelki ruch jest przesuwaniem się zmian, co przypomina ruch falowy.
Dynamizm samoistny również nawiązuje do prawa równoważności masy i energii Einsteina, podając dwie inne niż Einstein jego interpretacje. Zgodnie z pierwszą interpretacją masa i energia przekształcają się wzajemnie, natomiast według drugiej – masa i energia są identyczne.
3. Dynamizm idealistyczny
Odrywając ruch od materii, głosi związek ruchu z duchem.
Tym, co się porusza, jest duch, tym, co się zmienia, są zjawiska duchowe.
Reprezentanci:
- Leibniz (twórca dynamizmu) – świat jest zbudowany z monad – substancji duchowych, które się zmieniają, stanowiąc duchowy nośnik ruchu.
- Hegel – świat jest bytem duchowym, Ideą Absolutną, która podlega ciągłej ewolucji.
- Mach i Avenarius stworzyli kierunek zwany empiriokrytycyzmem.
Ernst Mach także reprezentował dynamizm idealistyczny, aczkolwiek nie w czystej postaci: wszelkie zmiany dotyczą zjawisk psychicznych, które – z innej strony ujmowane – są elementami fizycznymi. Świat jest korelatem umysłu ludzkiego.
Mach jest przeciwnikiem koncepcji atomistycznej w fizyce. Jest zarazem idealistą subiektywnym: głosi, że istnieje tylko to, co dane jest we wrażeniach zmysłowych; istnieć – znaczy być postrzeganym przez umysł za pomocą zmysłów. Atomy nie są postrzegane, są zatem fikcją.
Ilustracje
Plazma – źródło: Wikimedia Commons
Ernst Mach – źródło: Wikimedia Commons
Zobacz też: Czy ruch jest atrybutem materii?